Szkoła Podstawowa w Wierzbicy im. Kazimierza Górskiego

Czym jest integracja sensoryczna?

Wyobraźmy sobie chaos wywołany awarią sygnalizacji świetlnej na ruchliwym skrzyżowaniu
w godzinach szczytu w dużym mieście. Setki aut, zgiełk klaksonów, ogólna irytacja.

Oto obraz, który pokazuje, jak czuje się dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej…

W każdej sekundzie naszego życia i w każdej sytuacji do mózgu docierają niezliczone ilości bodźców sensorycznych, które pochodzą ze wszystkich zmysłów – wzroku, słuchu, dotyku, węchu, czucia ruchu i położenia naszego ciała w przestrzeni. Nasz mózg musi te wszystkie bodźce rozpoznać, uporządkować, zinterpretować, a także zintegrować i powiązać z wcześniejszymi doświadczeniami, by móc zareagować w odpowiedni (adekwatny) sposób.

Gdy dziecko biega, bawi się, uczy czy odpoczywa, jego mózg nieustannie organizuje informacje
i zarządza nimi. Gdy odbywa się to w sposób zintegrowany, mózg używa ich do prawidłowej percepcji, odpowiedniego zachowania czy efektywnego uczenia się. Gdy następuje dezintegracja tego procesu, funkcjonowanie dziecka w domu i szkole może przypominać wspomniane godziny szczytu.

Reasumując integracja sensoryczna tworzy fundamenty edukacji i zachowań społecznych.

Czym mogą się objawiać zaburzenia w zakresie integracji sensorycznej?

Dziecko:

  • Ma kłopoty z równowagą
  • Nie lubi zabaw, podczas których brudzi ręce
  • Ma opóźniony rozwój mowy
  • Ma kłopoty z koncentracją uwagi na zadaniu i doprowadzeniu go do końca
  • Ma zaburzoną koordynację ruchową, jest niezgrabne ruchowo
  • Jest wyjątkowo wrażliwe na bodźce, np. zatyka uszy, gdy słyszy dźwięki
  • Ma obniżoną wrażliwość na bodźce, np. nie odczuwa bólu, zimna
  • Ma duże zapotrzebowanie na ruch lub przeciwnie – nie lubi zabaw sportowych i gier zespołowych
  • Nie radzi sobie dobrze z umiejętnościami samoobsługowymi, np. wiązanie sznurówek, zapinanie zamków i guzików
  • Ma trudności w zakresie czytania, pisania, liczenia powyżej 7 r.ż.
  • Nie lubi mycia i obcinania włosów, obcinania paznokci, czyszczenia uszu
  • Drażnią je metki w ubraniach
  • Nie lubi określonych tkanin, np. dżinsów
  • W wieku powyżej 4 lat nie ma ustalonej ręki dominującej
  • Ma lęk wysokości
  • Siedząc przy stoliku, nie trzyma pozycji, podpiera głowę
  • Z trudnością uczy się umiejętności złożonych, np. jazda na rowerze
  • Niewłaściwie trzyma długopis lub kredkę

Na czym polega terapia integracji sensorycznej?

Terapia integracji sensorycznej ma postać „naukowej zabawy”, podczas której
z wykorzystaniem specjalistycznych sprzętów i pomocy terapeutycznych, dostarcza się kontrolowanej ilości bodźców pochodzących ze wszystkich zmysłów. Podczas terapii dziecko nie ćwiczy konkretnych umiejętności, lecz poprawiając integrację sensoryczną, wzmacnia procesy nerwowe leżące u podstaw tych umiejętności.

Terapia integracji sensorycznej przeznaczona jest dla dzieci:

  • w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które rozwijają się prawidłowo, ale doświadczają problemów w codziennym funkcjonowaniu,
  • z diagnozą dysleksji lub zagrożonych dysleksją,
  • z mózgowym porażeniem dziecięcym, autyzmem, zespołami Aspergera i Downa;
  • niepełnosprawnością intelektualną,
  • i wiele innych.

Domowe ćwiczenia wyciszające układ nerwowy.
W co się bawić? – czyli profilaktyka dysleksji.

Sylwia Kosior

terapeuta integracji sensorycznej

34
33
32
31
30
29
28
27
26
25
24
23
22
21
20
19
18
17
16
15
14
13
12
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Previous Next Play Pause
34 33 32 31 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Wspierają nas

herb gminy wierzbica logo lwbogdankalasyP.jpg