W naszej szkole w roku szkolnym 2020/2021 realizowany jest szkolny program ćwiczeń integrujących INPP (Instytut Psychologii Neurofizjologicznej). Składa się na niego seria codziennych ćwiczeń opartych na ruchach wykonywanych przez prawidłowo rozwijające się dziecko w 1. roku życia. Ćwiczenia korekcyjne są prowadzone przez 10 minut codziennie przez cały rok szkolny w małych grupach dzieci 0A i 0B wytypowanych podczas badania przesiewowego.
Program ten jest szeroko stosowany w szkołach w Wielkiej Brytanii i innych krajach europejskich. Badania wykazały, że ćwiczenia intrgrujące skutecznie redukują oznaki niedojrzałości neuromotorycznej, która ma związek ze słabymi wynikami w nauce. Skutki niedojrzałości neuromotorycznej można obserwować pod postacią:
- trudności w nieruchomym siedzeniu,
- braku skupienia uwagi na zadaniu,
- rozpraszania się dziecka z powodu dodatkowych bodźców w otoczeniu,
- trudności w utrzymaniu w ręce i manipulowaniu przyborami szkolnymi,
- braku kontroli ruchów oczu koniecznych do utrzymania stabilnego obrazu na stronie, co skutkuje gubieniem linijki tekstu,
- niskiej sprawności ruchowej i braku kontroli postawy;
Fakty:
- W przypadku dzieci, u których występowały wyraźne oznaki niedojrzałości neuromotorycznej, oraz które miały poważne trudności szkolne, po zrealizowaniu przez nie Programu Ćwiczeń Integrujących INPP odnotowano znaczne postępy w zakresie poznawczych funkcji pozawerbalnych i umiejętności czytania.
- Badania pokazują, że u dzieci, które czytały słabiej niż rówieśnicy (o co najmniej rok od normy rozwojowej dla danego wieku) i dodatkowo przejawiały niedojrzałość neuromotoryczną po roku uczestnictwa w Programie Ćwiczeń Integrujących INPP nastąpiła znaczna poprawa w czytaniu tak, że osiągnęły one poziom swojego wieku.